تحقیق طراحی خانه معمار ( کانون معماران جوان )

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
توضیحات:
پایان نامه رشته معماری با موضوع طراحی خانه معمار (کانون معماران جوان)، در قالب فایل word و در حجم 297صفحه.

بخشی از متن:
هر انسانی از ابتدای روز که چشم باز می کند ، در تمام طول شبانه روز با معماری مواجه می شود و با آن زندگی می کند. صبح که چشم باز می کند معماری داخل فضا و محیط اطراف را می بیند ( سقف، دیوار، در و....) از محل سکونت خود که بیرون می آید با نمای شهری ، خانه ها ، فضاسازی های معماری روبرو می شود و هركجا كه برود معماري در آن دخالت دارد. بنابراين يك معمار مي تواند در زندگي افراد تأثير بسزايي داشته باشد و مي تواند فضاهايي را خلق كند كه انسان را تحت تأثير قرار دهد.
یک معمار مسئولیت فراوانی دارد، باید مسائل روز را مطالعه کند و راه حلهایی پیشنهاد دهد و موقعیت محیط اطرافش را به زبان معماری تفسیر کند.
معماری در یک کار جمعی همه کارگران خلاق از صنعت گر ساده تا هنرمندان متعالی را وحدت می بخشد بدین دلیل بنیادهای آموزش جمعي باید به اندازه کافی گسترده باشند تا گسترش هر نوع استعدادی را اجازه دهند.
پیشرفتهای معماری زمانی در جامعه ای دوام می یابد که ضمن حفظ هویت های خود ساختار تفکرات بشری در هر جامعه را به بهترین نحو ممکن سازماندهی کند و در عین حال خود را در چهارچوب اصول حاکم بر آن جامعه منطبق کند.
توسعه و پیشرفت در درجه اول قبل از آنکه امری اقتصادی یا فنی و یا حتی سیاسی باشد امری اجتماعی فرهنگی  و انسانی است . تربیت نیروی انسانی، رشد و اعتلای فرهنگی ، بهبود روانی و بالا بردن توان علمی و دانش اجتماعی عالیترین سرمایه و همچنین پر قدرت ترین و قابل اعتماد ترین روش توسعه است ، به این ترتیب از آنجا که به کار افتادن سایر اهرمهای توسعه در گرو رشد و شکوفایی و اعتلای شخصیتی و ذهنی و رفتاری مردم است.
تقویت احساس و فرد جامعه باورانه و تقویت رفتارها و هنجارهای جامعه پذیرانه و همچنین گسترش، تعمیق و شکوفایی عقلانیت معنایی، از خیرات و برکات اشاعه و ترویج هنر و معماری برای تاسیس و تقویت جامعه مدنی است . به ویژه در جامعه ما که به نظر می آید  فرد گرایی و فقدان روحیه جمعی و مشارکت اجتماعی علت العمل بسیاری از نقاط کور ایجاد شده در راه پیشرفت و توسعه مادی و معنوی است ، معماری می تواند نقشی بیش از نهادهای اقتصادی ، حقوقی و .... بازی کند.
رشد نسبی جمعیت و پایه های جوان جمعیتی که اصلی ترین منبع تامین نیروی پژوهنده در کشور می باشند و همچنین مشكلات موجود در جامعه معماران و کمبود و نیاز به کانون معماران که هدف آن حمایت از معماران فارغ التحصیل شده از دانشگاهها و آموزش تکمیلی معماری می باشد مرا به آن واداشت که در این رساله به طراحی کانون معماران جوان ( خانه معمار) به عنوان مهمترین فضای تحقیقاتی و معماری در شهر که تخصصی ترین سازمان معماری جامعه می باشد بپردازم.

فهرست مطالب:
مقدمه
پیشگفتار
بیان مسئله
پروپزال و اهداف
روش تحقیق
فصل اول مطالعات پایه
۱- کانون
۱-۱- تعریف کانون
۱-۱-۱- کانون های باختری
۱-۱-۲- کانون های خاوری
۲- معماری
۲-۱- معماری (مسئله یا پاسخ)
۲-۲- معماری چیست؟
۲-۳- جامعه و سبک شناسی معماری
۲-۳-۱- پرسشهای اولیه
۲-۴- معماری هنر معنی دادن به فضا
۲-۵- معماری به مثابه هنری مولد
۲-۶- معماری سبز چیست؟
۳- معمار
۳-۱- معماران و معماری
۳-۲- مسئولیت معمار
۳-۳- نفوذ معمار
۳-۴- کوتاهی معمار
۳-۵- مفهوم معماری از دید معمار
۳-۶- مسئله لاینحل معمار
۳-۷- اخلاق حرفه ای
۳-۷-۱- خشت اول
۳-۷-۲- سلسله مراتب نیازها
۴- جوان
۴-۱- جوانان در جامعه امروز
۴-۲- مفهوم نوجوانی و جوانی
۴-۳- طبقه بندی نیازهای جوانان
۴-۳-۱- نیازهای جسمانی
۴-۳-۲- نیازهای روانی
۴-۳-۳- نیازهای زیستی
۴-۴- انگیزه پیشرفت زمینه ای برای معماران جوان
فصل دوم مطالعات تکمیلی
۱- تاریخچه آموزش عالی در جهان
۲- تاریخچه آموزش عالی در ایران
۲-۱- ایجاد دارالفنون
۲-۱-۱- رشته درسی دارالفنون
۲-۲- انگیزه های ایجاد دانشگاه تهران
۲-۲-۱- تأسیس دانشگاه
۲-۲-۲- رشته ها و دانشکده های بنیادی دانشگاه تهران
۳- سیاست های کلی آموزش
۳-۱- سیاست کلی در آموزش عالی
۴- ویژگی های عمومی پردیس دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
۴-۱- انواع پردیس
۴-۱-۱- پردیس پراکنده داخل شهر
۴-۱-۲- پردیس مجتمع چند یاخته ای داخل شهر
۴-۱-۳- پردیس تک یاخته ای داخل شهر
۴-۱-۴- پردیس مجتمع خارج شهر
۴-۲- انتخاب پردیس
۴-۳- مشخصات اراضی موجود در دانشگاهها
۴-۴- دانشگاه آزاد اسلامی
۴-۴-۱-تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور
۵- تاریخچه آموزش معماری در غرب و جهان
۵-۱- بوزار فرانسه
۵-۲- باهاوس
۵-۲-۱- اصول سیستم آموزشی بعد از اصلاح
۵-۲-۲- هدف دوره آموزشی باهاوس
۵-۳- دانشکده معماری لندن
۵-۴- مدارس معماری در ایتالیا
۵-۵- روش آموزش معماری در آمریکای شمالی
۵-۶- دانشگاه معماری A.A
۵-۶-۱- امکانات دانشگاه
۵-۷- دانشکده MIT
۶- آموزش معماری در ایران
۶-۱- آموزش معماری قبل از تأسیس دانشگاه
۶-۲- آموزش معماری بعد از تأسیس دانشگاه
۶-۳- مدارس معماری ایران
۶-۳-۱- دانشکده هنرهای زیبا (هنرکده مروی)
۶-۳-۲- دانشکده ملی (شهید بهشتی)
۶-۳-۳- دانشگاه علم و صنعت
۷- نظر صاحب نظران در مورد سیستم آموزش هنر و معماری در
گذشته و حال در ایران
۷-۱-۱- مهندس منوچهر سلیمانی پور
۷-۱-۲- دکتر ایرج اعتصامی
۷-۱-۳- دکتر هادی ندیمی
۷-۲- جمع بندی گفته های صاحب نظران و ارائه پیشنهادات و راهکارها
۷-۲-۱- دروس نظری
۷-۲-۲- درس کارگاهی
۷-۲-۳- راهکارها در مرحله برنامه ریزی
۸- چکیده مطالب و نتیجه گیری
۹- کانون معماران جوان
۹-۱- هدفهای کانون
۹-۲- شرایط ویژه عضویت در کانون
۹-۳- شرایط خروج و عضویت
۹-۴- ارکان کانون
۹-۵- هیئت مدیره
فصل سوم مطالعات تطبیقی (نمونه های موردی)
۱- دانشگاه MIT
۲- کانون فارغ التحصیلان اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
۳- کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنّی دانشگاه تهران
۴- کانون فارغ التحصیلان دانشکده مخابرات
۵- کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
۶- خانه هنرمندان ایران
۶-۱- اساسنامه خانه هنرمندان ایران
۶-۲- فعالیتهای خانه هنرمندان ایران
۶-۳- تالار بتهوون
۶-۴- نگارخانه مرتضی ممیز
فصل چهارم: مطالعات زمینه
۱- مطالعات شهر مشهد
۱-۱- مطالعات تاریخی شهر مشهد
۱-۲- پیدایش شهر مشهد
۱-۳- شناخت شهر مشهد
۱-۳-۱- بررسی های کلی در مقیاس شهر
۱-۳-۱-۱- موقعیت جغرافیایی شهر مشهد
۱-۳-۱-۲- شناخت استخوان بندی شهر مشهد
۱-۳-۱-۳- محورهای شاخص شهر مشهد به لحاظ نقش ارتباطی و یا
سیمای شهری
۱-۳-۱-۴- نقاط شاخص شهر مشهد
۱-۳-۲- توسعه شهر مشهد در آینده
۱-۳-۲-۱- بررسی اجمالی گسترش غربی شهر
۱-۳-۲-۲- مساحت شهر و کاربری های اراضی طرح جامع (۹۵-۷۰)
۱-۴- بررسی شرایط اقلیمی
۱-۴-۱- وزش باد
۱-۴-۲- تابش آفتاب
۱-۴-۳- بررسی وضعیت حرارتی هوا در شب و روز
۱-۴-۴- مواقع گرم و سرد سال
۱-۴-۵- جهت استقرار ساختمان
۱-۵- بررسی های جمعیتی شهر مشهد
۱-۵-۱- جمعیت شهر مشهد
۱-۵-۲- جمعیت شناور شهر مشهد
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل سایت
5-1 هندسه زمین طرح
5-2 سیستم های دسترسی
5-3 محورهای دید مطلوب
5-4 کاربری های مجاور سایت
5-5 ابعاد وشیب زمین
5-6 نتایج آنالیز سایت
فصل ششم: تحلیل برنامه فیزیکی پروژه
۱-۱- طبقه بندی فضاهای اصلی و فرعی به طور کلّیفضاهای آموزشی
۱-۱-۱- فضاهای رفاهی و خدماتی
۱-۱-۲- مشخصات فضاهای آموزشی
۱-۱-۳-۲- کارگاهها
۱-۱-۳-۳- کتابخانه
۱-۱-۴- تسهیلات مطالعات انفرادی
۱-۱-۴-۱- مشخصات فضاهای قرائت
۱-۱-۵- سالن تئاتر و اجتماعات
۱-۱-۶- نمایشگاه
۱-۱-۷- مشخصات فضاهای اداری
۱-۱-۸- ضوابط طراحی در گروه فضاهای رفاهی و خدماتی
۱-۱-۸-۱- آشپزخانه
۱-۱-۹- تأسیسات ساختمانی
۱-۱-۱۰- گروه معماری
۱-۱-۱۱- جمعیت ورودی سالانه و نهایی
۱-۱-۱۲- کادر اداری و خدماتی مورد نیاز
۱-۱-۱۳- مرکز اداری کانون
۱-۱-۱۴- عوامل موثر در برنامه ریزی فیزیکی
۱-۱-۱۵- تفکیک و توزیع فضاها و طبقات
۱-۱-۱۶- تعیین ظرفیت و نوع فضاها
۱-۱-۱۷- تعیین ظرفیت، تعداد و سطح فضاهای آموزشی
۱-۱-۱۸- فضاهای مورد نیاز برای دروس عملی
۱-۱-۱۹- تعیین ظرفیت، تعداد و سطح فضاهای کمک آموزشی
۱-۱-۲۰- سالن اجتماعات
۱-۱-۲۱- نمایشگاه
۱-۱-۲۲- مرکز کامپیوتر
۱-۱-۲۳- فضاهای اداری
۱-۱-۲۴- فضاهای کمک آموزشی مربوط به هریک از گروه معماری
۱-۱-۲۴-۱- اداری گروه
۱-۱-۲۴-۲- کتابخانه و آرشیو پروژه ها
۱-۱-۲۴-۳- اتاقهای مشاوره پروژه
۱-۱-۲۴-۴- اتاقهای اعضاء هیئت علمی
۱-۱-۲۴-۵- سالن نگهداری پروژه ها و ماکت ها
۱-۱-۲۵- جداول فضایابی – فضاهای کمک آموزشی
۱-۱-۲۶- تعیین ظرفیت و سطح فضاهای رفاهی – خدماتی
۱-۱-۲۷- سالن غذاخوری
۱۲- دیاگرام ارتفاعی
۳- سازه
۳-۱- عناصر سازه اساسی ساختمان
۳-۲- تاریخچه فولادسازی
۳-۳- ساختمان فولادی
۳-۴- نتیجه گیری
۴- تأسیسات
۴-۱- دستگاه مبرّد جذبی
۴-۲- سیستم تولید آب داغ
۴-۳- تأسیسات آبرسانی
۴-۴- نحوه تأمین و مخزن ذخیره آب
۴-۵- آتش نشانی
۴-۶- لوله کشی فاضلاب و آب باران
۴-۷- هواکش ها (VENT)
۴-۸- تأسیسات آشپزخانه
۴-۹- تهویه موتورخانه
۵- آسانسور
۵-۱- اجزای اصلی یک آسانسور
فصل هفتم: معرفی طرح
۱- معرفی طرح
۱-۱- مخاطب
۲- ایده طراحی
۲-۱- نظام خاص فضاهای آموزشی
۲-۲- قابلیت استقرار توده و فضا در نقاط مختلف سایت
۲-۳- نور
۳- مشخصات کالبدی
۳-۱- تحلیل فرم
۳-۲- خط آسمان
۳-۳- مصالح
فصل هشتم
منابع و مآخذ
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 17847 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 297

حجم فایل:6,722 کیلوبایت

 قیمت: 31,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    ابتدا فایل را با با نرم افزار Winrar از حالت فشرده خارج نمایید. برای دانلود رایگان نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.


  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word و قابل ویرایش