پاورپوینت اپيدميولوژي كزاز

دسته بندي : علوم پزشکی » پزشکی
دانلود پاورپوینت با موضوع اپيدميولوژي كزاز،
در قالب ppt و در 33 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

تعريف و اهميت بهداشتي
عامل سببي
عامل سببي
دوره نهفتگي
سير طبيعي
عوامل موثردر پيش آگهي
وضعيت جهاني و منطقه اي بيماري
وضعيت بيماري در ايران
تاثير سن، جنس و شغل و موقعيت اجتماعي
تاثير عوامل مساعد كننده
حساسيت و مقاومت در مقابل بيماري
پيشگيري و كنترل
واكسيناسيون بالغين
ميزان تاثير واكسن
ايمونيزاسيون پاسيو (انفعالي)
و . . .


بخشی از متن پاورپوینت:
اپيدميولوژي كزاز:
تعريف و اهميت بهداشتي
كزاز نوعي بيماري دستگاه اعصاب (نرولوژيك) است كه با افزايش تون و گرفتگي هاي (اسپاسم) عضلات مشخص مي شود. اين اسپاسم ها بعضا موجب صدمات جدّي نظير شكستگي دنده ها و مهره ها و خفگي شده و ممكن است با محرّك هائي نظير نسيم، حركت ناگهاني، صدا، نور، سرفه . . . بروز نمايند.

عامل سببي
كلوستريديوم تتاني، باسيل گرم مثبت بي هوازي متحرّك مولّد اسپوري است كه به فراواني، در خاك و مدفوع حيوانات اهلي و انسان يافت مي شود و اسپورهاي آن را مي توان از گرد و خاك، البسه و از محيط خشك اطراف، به فرم قابل زيست، پس از سال ها كشف نمود. اين اسپورها و توكسين باسيل، مي توانند واكسن ها، سرم ها و نخ بخيه (كات گوت) را نيز آلوده نمايند.
وفور اين باكتري در نواحي پُرجمعيت و در آب و هواي گرم و مرطوب و در خاك غني از مواد آلي، بيشتر است و شكل رويشي كلوستريديوم تتاني، نسبت به حرارت، بسياري از مواد ضدعفوني كننده و آنتي بيوتيك ها و مخصوصا پني سيلين، حساس است ولي اسپورهاي آن نسبت به عوامل ضدعفوني كننده فيزيكي و شيميائي، شديدا مقاوم بوده به طوري كه در اتوكلاو 121 درجه سانتي گراد به مدت 15-10 دقيقه زنده مي ماند. در صورتي كه حيواناتي نظير اسب و گاو و فضولات آن ها در محيط وجود داشته باشند ميزان كلوستريديوم تتاني، در دستگاه گوارش انسان و در محيط زيست، افزوده مي شود.

دوره نهفتگي
دوره نهفتگي كزاز در حدود 14 روز و دوره شروع آن در حدود 6 روز است. دوره نهفتگي عبارت است از فاصله ورود باسيل به بدن و بروز اوّلين قفل شدگي فك (تريسموس) و دوره شروع، عبارتست از فاصله اوّلين تريسموس تا اوّلين اسپاسم عمومي. در صورتي كه دوره نهفتگي، كمتر از 9 روز و دوره شروع كمتر از 48 ساعت باشد، حمله بيماري، شديدتر خواهد بود. ضمنا هرچه فاصله محل زخم و سيستم اعصاب مركزي بيشتر باشد دوره نهفتگي نيز افزون تر و در صورتي كه زخم، مركزي و يا بر روي سروگردن قرار داشته باشد دوره نهفتگي، كوتاه تر مي باشد به طوري كه دوره نهفتگي، در كزاز مغزي (سِفاليك)، در حدود 2ـ1 روز است و پيش آگهي بدي نيز دارد.
دوره نهفتگي متوسط كزاز نوزادان در حدود 6 روز است ولي مي تواند از 3 تا 28 روز، متغير باشد و در مواردي كه اين دوره، كوتاه است تا 80% موجب مرگ نوزادان مي گردد
و . . .
دسته بندی: علوم پزشکی » پزشکی

تعداد مشاهده: 12881 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:765 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 33 اسلاید، قابل ویرایش.