چگونه توانستیم با انجام راهبردهای آموزشی مشکل نارساخوانی دانش آموز را در پایه سوم ابتدایی کاهش دهیم.

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
گزارش تخصصی: چگونه توانستیم با انجام راهبردهای آموزشی مشکل نارساخوانی دانش آموز را در پایه سوم ابتدایی کاهش دهیم.، در قالب word و در 32 اسلاید، قابل ویرایش.

بخشی از متن گزارش تخصصی:
چکیده:
پــژوهش حاضــر بــه منظــور حــل مشــکلات ویــژه یــادگیری خوانــدن یکــی از دانــش آمــوزان بــا هوشبهر طبیعی و آموزش نامناسب در پایه سوم دبستان .. انجام گرفت.
البته دانش آموزان زیـادی هسـتند کـه در خوانـدن دچـار مشـکل هسـتند امـا در ایـن امـر واقعیـت این است انواع مشکلاتی که دانـش آمـوزان دارنـد از یـک نـوع نیسـتند تـا بتـوان بـا یـک روش همـه آنها را از بین بـرد. بلکـه بـا توجـه بـه تفاوتهـای فـردی و علتهـای متفـاوت مشـکل آفـرین بـرای هـر دانش آمـوز بایـد علـت یـا علـل را الویـت بنـدی کـرده و براسـاس آن برنامـه هـای ترمیمـی در نظـر گرفت تا از اتلاف وقت و صرف انرژی بیهوده جلوگیری شود.
ر این پژوهش بـا توجـه بـه مشـکلات ویـژه دانـش آمـوز فـوق برنامـه هـای زیـر اجـرا شـده کـه بـه ترتیب اهمیت بوده - ارجاع به پزشک متخصص جهت درمان جسمی- عصبی - ارجاع به گفتار درمان جهت رفع مشکلات گفتاری
- اســتفاده از روش هــای مختلــف چندحســی فرنالــد و گیلینگهــام ضــمن طبقــه بنــدی و تجزیــه و
تحلیـل کـردن غلــط هـای خوانــدنی وی، اسـتفاده از تمرینــات دقـت و حافظــه دیـداری، آگــاهی واج شناختی با شـیوه هـای ابتکـاری ویـژه و بـا اسـتفاده از وسـایل متنـوع کمـک آموزشـی معلـم سـاخته و ایجـاد محیطـی شـاد و ملمـوس کـردن مراحـل آمـوزش تقویـت عـزت نفـس و ایجـاد انگیـزه بـرای
آموزش دانش آموز شد.
و ارائه تمرینـات و راهبردهـای خـودنظم دهـی و رفتـاری مناسـب و مشـاوره بـه والـدین بـرای منـزل توانســتیم تــأثیر خــوبی بــر خوانــدن و نوشــتن وی داشــته باشــیم و او توانســته بــا علاقــه و بــدون اظطراب صحیح و روان از روی یک متن فارسی با اعتماد به نفس بخواند.این امر باعث دلگرمی و رضایت خاطر من و گروه کاری شده اس امید است در آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در اینگونه دانش آموزان باشیم.

مقدمه:
مشخصـه اخــتلالات یــادگیری در کـودک یــا نوجــوان عــدم پیشـرفت تحصــیلی در زمینــه خوانــدن، بیـان نوشـتاری یـا ریاضـیات در مقایسـه بـا توانـایی هـوش کلـی کـودک اسـت. مـتن بـازنگری شــده
(DSM-IV-TR)DSM-IV، اخــتلالات یــادگیری را در 4 طبقــه تشخیصــی گنجانــده اســت.
اخــتلال خوانــدن، اخــتلالات ریاضــیات، اخــتلال بیــان نوشــتاری و اخــتلال یــادگیری نامشــخص
.(NOS) براســـاس ملاکهـــای DSM-IV-TR بـــرای نارســـاخوانی بـــین میـــزان پیشـــرفت و
IQافـراد مبـتلا بـه نارسـاخوانی تفـاوت چشـمگیری وجـود دارد و پیشـرفت فـرد در زمینـه خوانــدن در مقایسـه بــا اکثــر کودکــان هــم ســن وی بــه میــزان چشــمگیری ضــعیف مــی باشــد (ســادوک1 وسادوک، .(200ایـن اخـتلالات احتمـالا منشـاء عصـب شــناختی و رونـدی تحـولی دارد کـه پـیش از دبسـتان شــروع تــا بزرگســالی ادامــه پیــدا مــی کنــد (کمیتــه مشــترک ملــی ناتوانیهــای یــادگیری2، 2005 و .(2007 کمیتـه مشــترک ملـی ناتوانیهــای یـادگیری براســاس مطالعـات و تحقیقــات از زمـان انتشــار اولــین مقالــه (در ســال (1985 تحــت عنــوان »ناتوانیهــای یــادگیری عصــب روان شــناختی- تحــولی
کـودک پـیش دبسـتانی« ســرانجام بـرای ایـن اخـتلالات اصــطلاح »نـاتوانی هـای یـادگیری عصــب روان شــناختی- تحــولی3 « را انتخــاب کــرد، و بــرای تشــخیص و مداخلــه زود هنگــام بــرای ایــن کودکــان قــوانینی تصــویب و شــاخص هــایی تعیــین کــرد (ســادوک و ســادوک، .(2007 از جملــه مشــکلات کودکــان مبــتلا بــه نــاتوانی هــای یــادگیری عصــب روان شــناختی- تحــولی شــامل اخــتلالات زیســت شــناختی/ ژنتیکــی، ادراکــی- حرکتــی، اخــتلال در پــردازش بینــایی و شــنوایی، اختلال حافظه و توجه می باشد.
مشـکل خوانــدن یکــی از شــایع تـرین مشــکلات دانــش آمــوزان اسـت و نارســاخوانی مهــم تــرین آن بــه شــمار مــی رود. بطوریکــه در 75 درصــد کودکــان و نوجوانــان دچــار اخــتلالات یــادگیری دیــده مـــی شـــود DSM-IV-TR)، 2000، مییـــز و کلهـــون،.(20061 مشخصـــه اخـــتلال خوانـــدن، نـاتوانی بـرای بازشناسـی واژه هـا، خوانـدن کنــد و نادرسـت و فهـم ضـعیف اسـت (2000, DSM-.IV-TR) حــدود 4 درصــد از کودکــان ســنین مدرســه در ایــالات متحــده دچــار اخــتلال خوانــدن هستند. مطالعات نشان مـی دهـد کـه میـزان شـیوع آن بـین 2 تـا 8 درصـد اسـت و تعـداد پسـرهای مبتلا بـه نـاتوانی خوانـدن در ارجـاع هـای بـالینی 3 یـا 4 برابـر دخترهـا گـزارش شـده اسـت. البتـه مطالعـات همـه گیرشـناختی دقیـق نشـان داده اســت کـه میـزان اخـتلال خوانـدن در بـین پســرها و

دخترهــا مشــابه اســت .(2000, DSM-IV-TR) میــزان شــیوع اخــتلال خوانــدن در جمعیــت

دانـش آمــوزی ایـران در فراتحلیــل بهــراد (1384)، 4/58 درصـد گــزارش شـده اســت. همچنــین در اســتان اردبیــل میــزان شــیوع اخــتلالات یــادگیری 13 درصــد گــزارش شــده اســت (نریمــانی و رجبی، .(1384

افــراد نارســاخوان بــه دلیــل اخــتلال خوانــدن در اغلــب دروس خــود بــا مشــکل مواجــه مــی شــوند (آناســتازیا و اوربینــا2، .(2009 ایــن گــروه بــا وجــود آنکــه در اکثــر مواقــع از هــوش طبیعــی برخوردارنــد، پیشــرفت تحصــیلی مطلــوبی ندارنــد و بــا ســختی بــه تحصــیل ادامــه داده و یــا تــرک تحصــیل مــی نماینــد کــه ایــن بــه نوبــه خــود صــدمات اجتمــاعی، اقتصــادی، فرهنگــی و عــاطفی-روانی بسیار برای ایشان و جامعه به دنبال دارد (انجمن روانپزشکی امریکا3، .(2000

اخــتلال در خوانــدن از نظــر اســترانگ4 مهمتــرین عامــل عــدم موفقیــت در مدرســه شــناخته شــده اســت. بطوریکــه بــیش از 25 درصــد ناکــامی هــای کودکــان در مــدارس ابتــدایی از اخــتلالات
و . . .

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
عواملی که بر اختلالهای یادگیری اثر دارند
شرایط جسمی
عوامل محیطی
عوامل انگیزشی و عاطفی
شرایط روانی
خواندن
اختلال در خواندن
تعریف نارساخوانی
اشتباهها در سطح خواندن
مورد مطالعه
بیان مسئله
روش های گردی آوری اطلاعات
تجزیه و تحلیل اطلاعات
خلاصه یافته های اولیه
ارائه راه حل های پیشنهادی
رویکردهای سنتی
روش فرنالد
رویکرد اورتون - گلینگهام
آموزش واج
واج های متفرقه
واج های تحلیلی
واج های ترکیبی
مغز، ساختار و کارکردهای آن
نیمکره های مغز
مغز راست، مغز چپ، تفاوت های کارکردی
رجحان جانبی
خودپرسشی
اصلاح رفتاری - شناختی
یاد یارهای کلید واژه
چگونگی اجرای راه حل
تقویت ژتونی
الف - آگاهی واج شناختی
تقویت حافظه توالی دیداری و شنیداری
تمرینات تقویت ادراک و تمیز و دقت دیداری
روش چندحسی فرنالد
ارزیابی نتایج
واکنش نسبت به راه حل جدید
نتیجه گیری
منابع
نمونه هایی از تمرینات
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 10915 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 32

حجم فایل:2,191 کیلوبایت

 قیمت: 41,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 32 صفحه ، قابل ویرایش.