پاورپوینت سلامت الکترونیک

دسته بندي : علوم پزشکی » بهداشت عمومی
توضیحات:
دانلود پاورپوینت با موضوع سلامت الکترونیک،
در قالب ppt و در 31 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
سلامت الکترونیک (e-Health) یک زمینه نوظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکى، بهداشت عمومى و تجارت است که از طریق شبکه جهانى وب (world wide web) و تکنولوژى هاى مرتبط با آن ارتقا و تکامل مى یابد. سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنى بلکه به عنوان حالتى روحى، طرز تفکر و یک حرکت عمومى جهانى مى توان توصیف کرد. براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Communication Technology)در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.
سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است.

تاریخچه پرونده‌ی سلامت الکترونیک (قبل از انقلاب اسلامی تاکنون):
قبل از انقلاب: از سابقه استفاده از رایانه در مراکز پزشکی و بهداشتی- درمانی کشور در پیش از انقلاب سال 57 ، اطلاعات چندانی در دست نیست. احتمالاً چنین سابقه‌ای اصلاً وجود ندارد. چرا که به کار گیری رایانه‌های بزرگ (Main Frame) شرکت IBM در ایران که از اواسط دهه 40 در ایران شروع می‌شود، محدود به دستگاه‌ها و نهاد‌های کلان کشوری بوده که بهداشت و درمان کشور را شامل نمی‌شد. ظاهراً در سال‌های پایانی نظام پیشین، مطالعاتی برای استفاده از امکانات رایانه‌ای برای ساماندهی اطلاعات امور درمان در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداری وقت، تحت پروژه‌ای با عنوان Electronic Data Exchange انجام می‌گیرد که با وقوع انقلاب ناتمام می‌ماند.
آزمايشگاه‌هاي تشخيص پزشكي اولين مراكزي بودند كه در ايران از رايانه استفاده كردند .آزمايشگاه‌هاي ايران براي نخستين بار در سال‌هاي اول انقلاب موفق به چاپ نتايج آزمایش‌های بيوشيمي، بر فرم‌هاي رايانه‌اي شدند. در عين حال مي‌توانستند نتايج آزمایش‌هاي بيماران را با استفاده از فلاپي دیسک‌های 5.25 اينچ بايگاني كنند . كه نخستين تجربه پرونده الكترونيك بيمار كشور محسوب مي‌شود
دهه 60:دهه ۱۳۶۰ با تجربه كاربري سيستم‌هاي مكانيزه در آزمايشگاه‌هاي تشخيص پزشكي )و به ندرت برخي از راديولوژي‌ها و مطب‌ها( در حوزه سلامت همراه بود . از ويژگي‌هاي مهم اين دوره، پذيرش فهرست صورت حساب رايانه‌اي آزمايشگاه‌ها توسط سازمان بيمه خدمات درماني و حتي تأييد كتبي موضوع توسط اداره اسناد پزشكي بيمه مذكور است كه در دستگاه‌هاي اداري كشور، يك تحول تلقي مي‌شد و به تغيير جدي در تقاضاي نرم افزار توسط آزمايشگاه‌هاي كشور انجاميد.

دهه 70: در اوايل دهه ۱۳۷۰ با مطرح شدن » نظام نوين« در اداره بيمارستان‌هاي كشور، تجديد نظر در روال‌هاي جاري ثبت و ضبط اطلاعات و اسناد در بيمارستان‌ها به عنوان يك ضرورت احساس مي‌شد. در فعاليت‌هاي مرتبط با توليد و اجراي سيستم‌هاي مكانيزه در مراكز پزشكي كشور به ويژه سيستم‌هاي مكانيزه بيمارستاني، شركت‌هاي زيادي در بخش خصوصي كمك كردند
و . . .


فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه پرونده‌ی سلامت الکترونیک
جمع بندي نظام الکترونيک سلامت ملی
تعامل اخلاقی و پزشکی در فضای مجازی
سلامت الکترونیک و مسئولیت پزشکی
تئوری مسئولیت کارفرما
تئوری ناخدای کشتی
تئوری مسئولیت قانونی
اجزای سلامت الکترونیک
ذخیره اطلاعات
بازخوانی اطلاعات
پردازش و تحلیل اطلاعات
فواید پرونده ی الکترونیک سلامت
نتایج مورد انتظار پرونده سلامت الکترونیک
و . . .
دسته بندی: علوم پزشکی » بهداشت عمومی

تعداد مشاهده: 9899 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:1,832 کیلوبایت

 قیمت: 46,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 31 اسلاید، قابل ویرایش.