پاورپوینت (اسلاید) نقاشی دیواری

دسته بندي : علوم انسانی » هنر و گرافیک
توضیحات:
پاورپوینت با عنوان نقاشی دیواری
، در 37 اسلاید، مناسب برای دانشجویان ، دانش آموزان و محققین

بخشی از متن:
نخستین نمونه‌های دیوار‌نگاری و نقاشی دیواری از زمانی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، قابل مشاهده است. یعنی از زمان زندیه تا قاجاریه که تهران پایتخت ایران بود، دیوارنگاری به اشکال مختلف وجود داشت. در بسیاری از بناها نقاشی‌ها به عنوان نمادهای مختلف و بر اساس سفارش‌های درباری کشیده می‌شد و مهم‌ترین نقاشی‌ها متعلق به دوره قاجار و زمان فتحعلی شاه بود که بعضی از آنها به طور مستقیم روی دیوارها اجرا می‌شد و برخی دیگر نیز روی سطوحی که بعدتر، آنها را روی دیوارها نصب می‌کردند ، مشاهده گردید .

البته سابقه نقاشی دیواری آن گونه که این روزها روی دیوارهای شهر مشاهده می شود، در شهرهایی همچون تهران به سال های خیلی دور باز نمی گردد. از سال های پس از انقلاب، هنرمندان نقاش بسیاری به این هنر جدید روی آورده و دست به خلق شاهکارهایی زده اند که برخی از آنها ارزش ثبت در فهرست میراث ملی را داشته است.
این هنر اگرچه در سال های اخیر نیز روی دیوارهای کلانشهرهایی همچون تهران خودنمایی ویژه ای می کند، اما بسیاری از آنها نه فقط هیچ زیبایی به شهر نداده، بلکه به اغتشاش بصری هم منجر شده و گاه آنقدر نادرست و بی تناسب روی فضاهای عریان شهری نشسته است که بسیاری از شهروندان داشتن شهری بی روح و رنگ را ترجیح می دهند.
در ایران نقاشی های دیواری در حالی ناخوانده به شهر دعوت شده که کشیدن این نوع نقاشی در شهرهای بزرگ دنیا همچون لندن، پاریس، رم و... با هدف بهبود سیما و منظر شهری امری عادی و حالا همین تصاویر به جاذبه ای گردشگری برای این کشورها تبدیل شده است.

ایرج اسکندری از نقاشان بنام ایران معتقد است که نقاشی های کشیده شده بر دیوارهای شهر همچون قاب هایی هستند که طرح و نحوه اجرای آنها نه فقط هیچ پیامی را به مخاطب و شهروند نمی دهد، بلکه پیام های غیر مرتبط و گاه کاذبی را به مخاطب منتقل می کند.

از اصول نقاشی دیواری شهر این است که فرم با محتوا و موقعیت جغرافیایی نقاشی نیز همخوانی داشته باشد، نه این که مثلا ما روی دیوار شهر بادگیرهای یزد را ببینیم، در حالی که پشت دیوار ، ساختمان غول آسایی است که به برهم زدن آرامش شهروندان منجر می شود.

متاسفانه در سال های اخیر مشاهده می شود که بسیاری از نقاشی های دیواری شهر از سوی نقاشانی که بنام نبوده و حتی غیرحرفه ای هستند، کشیده می شود.

سازمان هایی همچون سازمان زیباسازی شهر تهران این روزها خیلی سراغ نقاشان حرفه ای نمی روند و همین امر به پایین آمدن کیفیت نقاشی های دیواری شهر منجر شده است.

هنگامی که کیفیت اثر پایین می آید، قطعا هزینه های صورت گرفته برای کشیدن این نقاشی از سوی شهرداری نیز پس از دو سه سال به هدر می رود. چرا که، این هنرمندان از مواد و مصالح خوب برای نقاشی های خود استفاده نمی کنند.
...

فهرست بخشی از مطالب:
معرفی نقاشی دیواری
پیام های نقاشی های دیواری
رنگ ها ، شناسنامه شهر ها
شناسایی نقاشی های دیواری شهر
نقاشی دیواری، چرا و چگونه
عطش شهر برای نقاشی های دیواری
و...
دسته بندی: علوم انسانی » هنر و گرافیک

تعداد مشاهده: 11465 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.ppt

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:2,902 کیلوبایت

 قیمت: 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
برچسب ها: نقاشی دیواری